ΣΤΗΝ ΑΝΑΜΕΤΡΗΣΗ ΤΗΣ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑΣ ΝΙΚΗΤΡΙΑ Η ΝΤΟΥΖΕ

Posted on: October 3rd, 2018 by ldomazos ldomazos No Comments

Ντούζε, Ελεονόρα. Ιταλίδα ηθοποιός. Γεννήθηκε σαν σήμερα 3 Οκτωβρίου  το 1858 και πέθανε στις 21 Απριλίου το 1924 όταν κατέρρευσε σε μιά περιοδεία της στην Αμερική και η σορός της μεταφέρθηκε στην Ιταλία για να ταφεί στο Άζολο. Σε ηλικία δεκατεσσάρων ετών, στη Βερόνα, ερμήνευσε για πρώτη φορά την τραγική ηρωίδα του Σαίξπηρ, Ιουλιέτα.Το 1878 η Ντούζε παρουσιάστηκε σε σκηνή της Νάπολης και  θριάμβευσε στους ρόλους της Οφηλίας, της Ηλέκτρας και κυρίως της Τερέζ Ρακένμ, από το ομώνυμο έργο του Εμίλ Ζολά. Το 1882  παρακολούθησε παραστάσεις της Σάρα Μπερνάρ και, ακολουθώντας το παράδειγμά της, στη συνέχεια ερμήνευσε ρόλους του σύγχρονου γαλλικού ρεπερτορίου. Αργότερα εντάχθηκε στον θίασο του αναγνωρισμένου Ιταλού ηθοποιού Τσέζαρε Ρόσι και μαζί του περιόδευσε στην Αμερική το 1885. Με την επιστροφή της στην πατρίδα της, προχώρησε στη σύσταση δικού της θιάσου με την επωνυμία Δραματικός θίασος της πόλης της Ρώμης (Drammatica Compagnia della Cittά di Roma) με τον οποίο ταξίδεψε σε ολόκληρη την Ευρώπη αλλά και στην Αμερική, γνωρίζοντας την αποθέωση τόσο από τους κριτικούς όσο και από το κοινό. 
Ελεονόρα Ντούζε η Ιταλίδα και Σάρα Μπερνάρ η Γαλλίδα τα ιερά τέρατα. Ο κριτικός Άλφρεντ Κερ, συγκρίνοντας Μπερνάρ και Ντουζέ, γράφει: «Όταν παίζει η Ντουζέ, ακούμε τον ψίθυρο της αιωνιότητας. Με την Μπερνάρ, απλώς κουνιούνται τα σκηνικά». Πριν από πολλές δεκαετίες ο σκηνοθέτης Αλέξης Σολομός έγραφε στην εφημερίδα «Καθημερινή»: «Με την Ελεονόρα Ντούζε αρχίζει το σύγχρονο θεατρικό παίξιμο, όπως με τον Ίψεν αρχίζει το σύγχρονο θεατρικό γράψιμο. Μεγαλύτερη λίγο στα χρόνια από την Ντούζε η Μπερνάρ, χρωστά τη φήμη της όχι μόνο στο εξεζητημένο παίξιμο της, αλλά και στην εκκεντρική ζωή της. Είναι ο τύπος της «μοιραίας γυναίκας», και φροντίζει να καλλιεργεί το θρύλο της με σκάνδαλα, ερωτικές περιπέτειες και τρελές σπατάλες. Ο κόσμος στα χρόνια τους ζούσε με το ερώτημα ποια είναι η καλύτερη. Κάποτε όλοι συμφώνησαν. Νικήτρια και με διαφορά η Ιταλίδα, πρώτη αυτή επέβαλε τον απλό, τον φυσικό τρόπο παιξίματος στο σανίδι, χωρίς ρητορική υποκριτική, χωρίς στόμφο. Η μεγάλη αναμέτρηση των δύο κυριών δόθηκε σε δύο θέατρα στο Λονδίνο, τόσο κοντά το ένα με το άλλο, όταν έπαιζαν ταυτόχρονα το ίδιο έργο, το Η Κυρία με τις Καμέλιες.