ΡΩΜΟΣ ΦΙΛΥΡΑΣ

Posted on: September 9th, 2017 by ldomazos ldomazos No Comments

Ρώμος Φιλύρας. Κορίνθιος ποιητής και δημοσιογράφος, με τραγικό τέλος. Εντάσσεται στον κύκλο των νεορομαντικών ποιητών του Μεσοπολέμου. Ο Ιωάννης Οικονομόπουλος, όπως ήταν το πραγματικό του όνομα, γεννήθηκε στο Κιάτο και το 1902 εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στον Πειραιά, όπου ολοκλήρωσε τις  σπουδές του. Η πρώτη εμφάνισή του στο λογοτεχνικό χώρο πραγματοποιήθηκε με ένα πεζογράφημα που δημοσιεύτηκε στο παιδικό περιοδικό της Μυτιλήνης «Χαραυγή». Από  μαθητής ακόμα στο γυμνάσιο άρχισε να συνεργάζεται με εφημερίδες και περιοδικά της εποχής.

Από τα παιδικά του χρόνια υιοθέτησε το λογοτεχνικό ψευδώνυμο Ρώμος Φιλύρας για τα ποιήματα, που δημοσίευε στο λογοτεχνικό περιοδικό Νουμάς. Το 1911 εξέδωσε την πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο Ρόδα στον αφρό.

Το 1916 διορίστηκε αρχικά αρχειοφύλακας και στη συνέχεια γραφέας στο Δικαστικό Σώμα του Στρατού και έφτασε ως το βαθμό του υπολοχαγού. Κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων πολέμησε στη Μακεδονία και την Ήπειρο, όπου έπαθε κρυοπαγήματα. Τον έδιωξαν απο το στρατό το 1924, λόγω του ότι είχε αρπάξει αστέρι και έγινε ανθυπολοχαγός. Το αστέρι ήταν η σύφιλη.

Παράλληλα με την στρατιωτική του ενασχόληση, συνεργάστηκε με λογοτεχνικά περιοδικά.

Το 1927 κλείστηκε στο Δρομοκαΐτειο η σύφιλη του είχε προκαλέσει σοβαρή ψυχική νόσο, όπου παρέμεινε έως το τέλος της ζωής του, που ήρθε σα σήμερα 9 Σεπτεμβρίου το 1942.

Το 1939 ο Αιμίλιος Χουρμούζιος επιμελήθηκε των Απάντων του και μόλις το 1974 ο ποιητής Τάσος Κόρφης εξέδωσε 70 από τα ποιήματα που είχε γράψει ο Φιλύρας κατά τη διάρκεια του δεκαπεντάχρονου εγκλεισμού του στο Δρομοκαίτειο. Ρώμος Φιλύρας. Συμβολή στη ζωή και το έργο του. Το 2013 κυκλοφόρησαν σε δύο τόμους «άπαντα τα ευρεθέντα» ποιήματα του Ρώμου Φιλύρα, σε φιλολογική επιμέλεια Χ. Λ. Καράογλου και Αμαλίας Ξυνογαλά (εκδ. University Studio Press).

Ο Ρώμος Φιλύρας τοποθετείται στον κύκλο των λεγόμενων νεορομαντικών Ελλήνων ποιητών του Μεσοπολέμου, ανάμεσα στους Λαπαθιώτη, Ουράνη, Καρυωτάκη, Άγρα, Κλέωνα Παράσχο, ενώ επιρροές δέχτηκε από τους παλιότερους Μαλακάση, Δροσίνη, Γρυπάρη, Πορφύρα και άλλους. Επηρεάστηκε, επίσης, έντονα από το ρεύμα του συμβολισμού και υπέταξε την τεχνική της γραφής του και τη γλωσσική του έκφραση στην ανάγκη να μεταδώσει τα συναισθήματά του με άμεσα αντιληπτό τρόπο. Στο έαργο του υμνεί την ομορφιά της φύσης και της γυναίκας και προσπάθησε να συλλάβει και να μεταδώσει μια ιδανική εικόνα τους, που να υπερβαίνει τα συμβατικά πλαίσια.